My Lovely Followers

Translate

Thursday, 16 February 2012

Kuih Kato

Assalamualaikum...

Hari ni aura rajin tu datang lagi...nak masak kuih plak..!! ni percubaan yg pertama ni..seumur hidup x pernah buat pun... cuma pernah tengok jer mak buat...dah teringin punya pasal terpaksalah buat..tu pun kena "soal siasat" mak dulu cam ner nak buat kuih ni...nama kuih ni pun pelik sikit kuih kato...klu org belah pantai timur tau la kot..tapi klu salah tu tolong maaflah ya..SAYA BUDAK BARU BELAJAR..hikhik..

bahannya pun xde la bayak pun..

250 gram tepung pulut (seeloknya di campur gan tepung pulut hitam)
sedikit.air
pewarna (klu dah guna tpg pulut hitam x perlu pewarna)
kelapa parut
gula melaka
garam 
daun pandan


bancuh tepung pulut gan air sehingga menjadi doh..bahagikan doh kpd 3 bahagian utk di warnakan.masukkan ke dlm loyang utk di kukus..jgn lupa letak sedikit minyak kat atas loyang supaya tidak melekat...kukus sehingga masak...potong mengikut kesukaan..gaulkan bersama dgn kelapa parut..

masak gula melaka bersama gan daun pandan dan sedikit air..
  makan bersama gan air gula melaka...



 Ini lah rupa sebelum di kukus



.

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...