My Lovely Followers

Translate

Wednesday, 15 February 2012

Ikan Manggo Sos

Assalamualaikum kawan-kawan...Alhamdulillah tercapai jugak hasrat waniey nak buat sos mangga utk makan tengahari ni..dah lama dah x buat masakan ni...buatnya senang jer cuma bahan jer yg selalu x ckup..tu yg terbengkalai jer hasrat nak buat ni..so hari ni bahan dah ckup kena lah buat.Bahannya x byk pun.. tp yg susahnya tang mangga muda nilah..ikut musim,klu tengah musimnya senang jer blh dapat...klu bukan musimnya..kecur jelah..!!!....sos ni sekali buat blh dpt byk..so blhlah ulang n ulang lagi....




 untuk masakan ikan manggo ni wanie guna ikan cencaru jer..klu nak lagi ump blh guna ikan siakap @ ikan kerapu...@ ikan kegemaran kawan2 lah...


utk ikan
belah ikan di kedua2 belah }bg nampak cam terkangkang ckit
 lumurkan garam kunyit macam nak goreng ikan goreng
goreng ikan guna api yg besar 
guna minyak yg banyak utk mengoreng




 utk sos ( sos blh di simpan lama dlm icebox)


300 gram plum sos
250 gram sos tiram
75 gram kicap sotong/sos ikan
300 gram gula
75 gram cili padi yg merah
225 gram jus limau kasturi


kesemua bahan ni di blender..(x perlu di masak)



untuk topping                                                                                                                          

1 biji mangga muda di sagat (klu pelam telur lagi bagus)
3 biji bawang merah kecil di potong
cili padi merah/cili merah besar mengikut citarasa pedas masing2

mangga muda,bawang merah,cili di gaul bersama sos hingga sebati....
 


DI JAMIN SEDAP...SELAMAT MENCUBA...






No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...