My Lovely Followers

Translate

Wednesday, 5 December 2012

Sup Tulang Komunis...Hangattt...!!!

Salam rindu yg teramat semua..
Diam x bererti membisu,..bangkit dgn menu yg "hangat'..
Dua minggu x leh nak update kat sini..apa masalah..?..ermmm.!!.nak kena pi "blajaq" ni..apa-apa pun hari ni dah boleh update..menu yg yg jarang sekali Waniey tayang kat sini...Sup Tulang Komunis.,agak pelik sikit namanya..tapi menu ni sangat bagus di makan time-time lembab dan hujan macam sekarang ni...menu yg menyengat dan hangat..nak tahu hangat @ tak ,kenalah cuba ya..!!




 Resepi ni asalnya dari Thailand,kebiasaannya orang masak sup ni guna ayam kampung tapi boleh juga diganti bahan yg lain juga,seelok-eloknya bahan mentah yg kena masak lama macam tulang ni..Kalau kat kg Waniey hanya segelintir jer yg tahu menu ni..Sesetengah tempat tak tahu masakkan ni ,kalau orang Thailand mungkinlah mereka tahu..




Resepi ni Waniey ambil dari makcik Waniey..dia selalu masak menu ni..Waniey biasa makan dia masak jer...
Untuk buat sup ni kena masak lama dan banyak guna bahan ...
SUP TULANG KOMUNIS
bahan-bahannya:
  • 1 kg tulang lembu/1 ekor ayam kampung
  • air secukupnya
  • 10-15 btg serai-di titik
  • lengkuas sebesar penumbuk-di titik
  • halia sebesar penumbuk-di titik
  • 1@2 sb lada hitam -di tumbuk
  • 2 sb biji ketumbar-di tumbuk
  • 2 labu@20bji bwg putih-di ketuk
  • 5 labu bwg besar-potong 4
  • 10-20 tangkai cili padi-optional klu suka pedas-ketuk
  • 10 tangkai cili kering-potong
  • bahan perasa-garam dan ajinomoto
  • sup bunjut
cara masak senang jer...
rebus tulang/ayam sampai empuk dgn ke semua bahan -bahannya ,last sekali masukkan bahan perasa..
makan masa sup masih panas,baru rasa bahangnya..

 SELAMAT MENCUBA...
*****

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...