My Lovely Followers

Translate

Thursday, 21 June 2012

Pengat Tapai Ubi Kayu ..

Salam khamis semua..
Ada sesiapa pernah try sira/pengat tapai ubi ni..?memang terangkat  makan pengat ni..
 klu nak buat pengat tapai ubi ,mesti kena ada tapainya.Bagi yg pandai buat tapai ni..memang terbaiklah,tabik spring Waniey kasi.Tu klu yg pandai n rajinlah,klu yg x pandai n x rajin cam Waniey ni,kita pi cari kat pasar jer, tapai ubi banyak di jual di pasar2 malam@ pasar tani..nti klu pi pasar jgn lupa bli tapai ubi ni..nti blhlah buat pengat/sira ..pasti x de yg kecur nti..hehe...



pengat tapai ubi

ada sesiapa nak teman makan ni..?

nak try 

1 bungkus tapai ubi-dlm 4@5 ketul
1 mangkuk santan pekat
gula melaka
3/4 gula pasir
2 helai daun pandan
sedikit garam

campurkan kesemua bhn ke dlm satu periuk,masak sekejap jer jgn lama-lama nti tapai jadi terlebih lembik..ni klu di jadikan juadah berbuka,memang menyengat..


4 comments:

  1. Salam kak waniey...teringat pulak dikampung nampak menu cam ni, dah bertahun2 tak merasa, huhu....minum dgn teh O panas sambil dibuai2 angin petang...hmmm rindu mau balik kampung : (

    ReplyDelete
    Replies
    1. Evelyn..nti blh buat mkn sama2 gan famly di kampung..

      Delete
  2. Wow!!! ini best ni tak pernah cuba dengan tapai dengan ubi rebus biasalah.. waduhh sedap niiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Shariah..nti blh try,memang sedap..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...